Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου 2008

" Η Γυναίκα στην Ορθόδοξη Εκκλησία "

(photo via)

Γράφει ο:

Γεώργιος Ι.Ανδρουτσόπουλος

Δικηγόρος


Δεν είναι λίγες οι φορές που των εφημεριδογράφων αλλά και των μελετητών τη σκέψη έχει έντονα απασχολήσει η θέση της γυναίκας μέσα στη σύγχρονη, δημοκρατικά δομημένη,

κοινωνία μας και η δικαιωματική αξίωση συμμετοχής και παρουσίας της σε χώρους όπου κυοφορείται το επιστημονικό επίτευγμα, η τεχνολογική ανακάλυψη, η καλλιτεχνική φύση, το επιχειρηματικό δαιμόνιο, η πολιτική απόφαση, ο φιλοσοφικός στοχασμός, η θεολογική αναζήτηση...

Έτσι, στην ημερήσια διάταξη της επικαιρότητας εγγράφονται, ευκαίρως ακαίρως, του φεμινιστικού κινήματος τα αιτήματα, που συνοψίζονται στη διεκδίκηση της περιπόθητης ισότητας.


Στο προκείμενο έχει επανειλημμένως εστιάσει το ειλικρινές ενδιαφέρον της και η Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία από νωρίς εγκαινίασε, κυρίως με τη θεολογία της αλλά και με την πρακτική της, ένα νέο, ρηξικέλευθο τρόπο κατανόησης της γυναικείας φύσης. Απ` αυτήν την άποψη, παρουσιάζουν τη δικιά τους ιδιαιτερότητα οι φετινές συνεδρίες της Ακαδημίας Θεολογικών σπουδών, που διοργανώνεται επιτυχώς τα τελευταία έτη από την Επισκοπή της Δημητριάδος. Τούτη τη χρονιά η προβληματική του θεολογικού αυτού σεμιναρίου στρέφεται γύρω από το θέμα "Φύλο και Θρησκεία. Η θέση της γυναίκας στην Ορθόδοξη Εκκλησία", με προφανή στόχο να καταγράψει θέσεις, να αναδείξει αντιθέσεις, να μορφοποιήσει τα πορίσματα σε βιώσιμες προτάσεις. Η ετερόκλητη άλλωστε σύνθεση των συμμετεχόντων δικαιολογεί αυτήν την προσδοκία...


Είναι αλήθεια πως η εμπειρία της Ορθόδοξης Εκκλησίας διδάσκει την υπέρβαση κάθε είδους δασπάσεων (φύλου, φυλής , κοινωνικής τάξης κ.α.). Σε καιρούς μάλιστα που τα αποτυπώματα των διαχωριστικών γραμμών ήταν βαθιά χαραγμένα στο σώμα της τότε κοινωνικής πραγματικότητας, επαναστατικός και συνάμα ανατρεπτικός αντηχούσε ο παύλειος λόγος: "Ουκ ένι άρσεν ή θήλυ, πάντες γας υμείς εις εστέ εν Χριστώ Ιησού". Την ίδια στιγμή, οι αυθαιρεσίες της κοσμικής εξουσίας σε βάρος των γυναικών, που εκφράζονταν είτε ως άνιση νομοθετική μεταχείριση είτε ως βάναυση περιστολή απαράγραπτων και θεμελιωδών δικαιωμάτων τους, εισέπρατταν συχνά τον ψόγο και το καυστικό σχόλιο των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι δεν δίσταζαν να ομολογήσουν πως "άνδρες ήσαν οι νομοθετούντες, διά τούτο κατά γυναικών η νομοθεσία" (Γ. Θεολόγος).

Ωστόσο, η γυναικεία φύση τιμήθηκε υπερβαλλόντως στο πάναγνο πρόσωπο της Κυρίας Θεοτόκου η οποία, με το να προσφέρει απροϋποθέτως τον εαυτό της στη θεϊκή βούληση και να τον καταστήσει έτσι δοχείο της Χάριτος, την αναβίβασε σε ύψη δυσθεώρητα για του νου την πεπερασμένη ορατότητα.


Στις μέρες μας τώρα η Εκκλησία, αν απομονώσει κανείς τις ευάριθμες ευτυχώς περιπτώσεις εκπροσώπων της που εξακολουθούν να πρεσβεύουν πως "εκ γυναικός ερρύει μόνο τα φαύλα", περιβάλλει τη γυναίκα με την επιβαλλόμενη εμπιστοσύνη, αξιοποιώντας πολυμερώς τα φυσικά και επίκτητα χαρίσματά της στο πλαίσιο του ενοριακού έργου (φιλόπτωχο ταμείο, ερανικές επιτροπές, νεανικές συντροφιές, σχολές γονέων κ.α.). Αλλά και της δυσκολίας της το βουβό αναστεναγμό αφουγκράζεται και της ψυχής της τον αφόρητο πόνο ανακουφίζει, μιας και συνεχής είναι η προσπάθειά της να δίνει αποτελεσματικά "το παρών" εκεί όπου το κράτος αδιαφορεί ή καμώνεται πως αγνοεί (π.χ. συμβουλευτικοί σταθμοί για τις άγαμες μητέρες, στήριξη της κακοποιημένης γυναίκας, ενίσχυση της πολύτεκνης μάνας κ.α.).


Ωστόσο, κάποιες πρακτικές της Εκκλησίας έναντι των γυναικών, όπως η απαγόρευση εισόδου τους στα αγιορείτικα μοναστήρια ή το μη προβλεπόμενο της ιερωσύνης τους, έχουν κατά καιρούς εγείρει αντιδράσεις. Λησμονείται όμως ότι οι επίδικες περιπτώσεις, αν και δεν έχουν δογματικά ερείσματα, στηρίζονται σε μία μακραίωνη παράδοση, της οποίας η ενδεχόμενη ανατροπή μάλλον θα αναστατώσει συνειδήσεις παρά θα διευκολύνει καταστάσεις. Άλλωστε, καιρός είναι, αντί να "διυλίζουμε τον κώνωπα", να αναζητήσουμε τις περιπτώσεις πραγματικών διακρίσεων σε βάρος των γυναικών, συστρατευόμενοι τοιουτοτρόπως σ` ένα αγώνα ουσίας και όχι σε μία μάχη εντυπώσεων...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...